Pàgines

dimarts, 16 de febrer del 2016

La font de la Barrassota. El Grau. Castelló de la Plana. La Plana Alta

La Font de la Barrassota. El Grau. Castelló de la Plana. La Plana Alta
Aquest estiu vaig estar buscant  a veure si trobava alguna referència de l'antic indret de la font de la Barrassota.
La primera visita a la plaça de la font de la Barrassota.
 En fer la visita al Grau aquest agost em vaig allargar a la plaça que duia el nom per veure si trobava algun indici del que va ser el paratge, evidentment no al  lloc de la plaça sinóonhi ha el complexe industrial i la planta de butà. En arribar a la plaça de la font de la Barrassota que es troba a la part més sud del Grau , vaig poder veure primer l'indicador de la plaça, que em comfirmava que era la plaça que buscava i una mica més enllà  vaig trobar una  font amb una pedra amb una inscripció  i una caseta.
 Em va quedar el dubte, era la pedra que es trobava antigament a la font? o no tenia res a veure?

Antiga inscripció de la font de la Barrassota
 En la fotografia de sota tenim la font amb la inscripció, sembla ser que la inscripció si que és la mateixa però la font no té res a veure.
 Font de la plaça de la font de la Barrassota
 En aquest primer viatge després de visitar la plaça em vaig dirigir a la planta de butà, que és on hi era la font antigament , i  vaig preguntar a l'entrada. Com era d'esperar  em van dir que allò havia desaparegut tot i que no sabien res que hi hagués una font, i que era privat i no es podia entrar.

 El que m'ha contat mon pare sobre la font i el que va passar.
El meu pare havia estiuejat en la seua la infantesa fins als 10 anys on hi havia antigament la font de la Barrassota, els seus avis tenien l'alqueria on hi ha el complexe de butà i ell passava molts estius  a l'alqueria. Els ho van expropiar  i se'ls van emportar l'alqueria i les terres. Ell em parla moltes vegades de la font, de les marjals, i del paratge, i de com fa 60 anys conreaven aquelles terres els seus avis.
 Pel que fa a la font em va contar que era un paratge amb eucaliptus molt grans, molt bonic, i la font brollava aigua prop de la séquia mitgera, on hi havi una caseta i una inscripció  a la caseta. Quan es va córrer la veu que els llevaven les terres, qui va tenir influència o era del règim si que va cobrar molts diners, els que no ho eren doncs  els ho van llevar tot sense més. Alguns es van alçar en revolta camperola amb les corvelles i les dalles i els van tancar a la presó. Tot aço devia ser sobre l'any 1955.
 També em parla d'alguns malnoms de la gent que tenia les terres per alli, el senyor Pepe serrejos aque sempre portava un sac per fer herba i el duia tot ple de serrejos.

 Per altra banda  fa pocs anys, ma mare en una eixida per veure la planta de butà, en la visita a la planta el guia es va apropar a un clot i els va dir que aquell forat és el que quedava de la font de la Barrassota.

Segons el que recorda mon pare la font estava molt a prop de la séquia mitgera que és la que parteix el terme amb Almassora i el de Castelló i es trobava a  una distància relativa de la mar. Un altre referent per identificar la font i tal vegada el  que més m'ha fet pensar que encara puc trobar el punt, és que en alguns mapes he trobat el punt exacte marcat on posa font de la Barrassota.
On ara veiem aquesta imatge amb els grans diposits industrials a la partida de Fadrell , fa seixanta anys hi havia una horta molt ben treballada,  entre d'altres famílies vivien  els meus revesavis.
  Curiosament a la part d'Almassora es solia dir més Rabassota, com veiem a la placa del carrer, i tots els documents que hi ha de Castelló parlen de Barrassota.



 Aquesta tardor del 2015, concretament durant el mes de setembre una nova i emocionant experiència vaig tenir a la font de la Barrassota, una vegada ja la primera visita i el treball sobre els mapes i les converses amb mon pare sobre l'indret, vaig fer una segona visita , però aquesta vegada va vindre mon pare. Ell va tancar els ulls i es va situar 60 anys endarrera,  em va explicar com era la font i que estava situada molt prop de la séquia mitgera. Que hi havia la caseta de la font que ratjava aigua prop de la séquia i estava voltada d'eucaliptus molt grans  Vàrem resseguir  la tanca d'aram per si trobàvem algun indici i finalemtn vam trobar un clot mig tapat al punt on havia d'estar. Una vegada sitada la font  mon pare es va situar i em va situar on estava l'alqueria dels seus avis, més o menys on hi havia el diposit de gas. Va ser molt emocionant tornar a anar amb mon pare a l'indret, i reviure amb ell l'ànima del paratge de la font de la Barrassota, un espai oblidat del Grau.  Que sols està viu en la ment d'aquelles persones que com mon pare, va formar part de la seua infantesa.
 Encara es pot veure el forat de l'antiga font de la Barrassota

On hi ha les pedres hi havia  l'antiga font de la Barrassota

  En aquest descampat  on hi ha la tanca i més enllà, hi havien els eucaliptus i el que era el paratge de la font de la Barrassota. A la instal·lació de la industria, cap a l'any 1955  van esborrar tant el paratge de la font de la Barrassota, com les alqueries , séquies, marjals i tota una forma de vida on  entre altres coses tenia lloc els estius de la infantesa de mon pare, i  la vida  dels meus revesavis per part de pare, on la refineria se'ls ho va emportar tot.


4 comentaris:

  1. M'ha encantat llegir aquestes línies, i conèixer un poc més sobre aquesta font tan poc coneguda per a la majoria de castellonencs, i de la que tan poca informació hi ha.

    ResponElimina
  2. Muy interesante,hoy hemos estado en el parque y me decía que la fuente no estaba en ese parque y tiene razón, gracias por la informacion

    ResponElimina
  3. Molt interessant i emotiu- A eixa font anava jo amb els meus Uelos, allà pel 1954 -

    ResponElimina
  4. Moltes gràcies, Ramon.

    ResponElimina