Pàgines

dimecres, 17 d’abril del 2013

Els Mil·liaris de la via Augusta. Borriol. La Plana Alta

Els mil·liaris de la via Augusta de Borriol. Plana Alta
LA VIA AUGUSTA
(Faig una descripció de l'indret com una unitat, no com un recorregut)
Quin honor per als meus peus trepitjar el camí més antic,camí mil·lenari que es perd en el temps, molt més antic que el seu nom d'Augusta. La seua llargària , la seua  antigor i els seu tràfec  d' antiga  importància  el fa únic. En aquest trosset comunicava  Saguntum i Dertosa, antiga via Heraclea abans de ser Augusta.
La mirada escarba entre els marges algun indici de tan llegendària via, per trobar alguna inscripció perduda en les pedres del marge. Ja fa molts anys que l'empedrat va fugir del camí i qui sap on es troba?.
  En algun trosset de la via el paisatge és aspre per  l'estridència dels cotxes de l'autopista,  que fereixen els sentits on l'asfalt cansa els peus. Els sentits intenten confondre la imaginació i sumergir-me amb el record que no tinc del camí que hi havia   fa més de  2000 anys.
  Quan l'empedrat del camí acaronava els peus dels caminants i aquest pobre camí rural d'ara, marginat entre els camins, era la principal via de comunicació d'aquella època cap a Roma.

ELS MIL·LIARIS
Vaig trobar els tres mil·liaris, el primer al marge del camí, fent cantó amb un barranquet, vaig llegir el nom de Via Augusta i vaig trobar el símbol de la roda del carro(desconec la simbologia). No sé la data dels mil·liaris, però sòn massa nous per ser d'aquella època. El segon el vaig trobar sota un baladre amagant-se dels cotxes de l'autovia.
La paraula em rebota al cervell, mil·liari, després em vaig assabentar que era per cada  1000 passos (passos dobles romans) que els separava un de l'altre, per mesurar la via.
El tercer mil·liari és el que més em va impactar , era una pedra rosegada pel temps, posada dalt la trona d'una tanca, i  amb les lletres mig esborrades.
La curiositat m'ha fet llegir algunes coses i m'ha sobtat que abans dels romans ja tenia importància aquesta via, per això l'antiguetat del camí el fa tan  noble 






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada