Pàgines

dilluns, 27 d’octubre del 2014

Torre de Campredó. Campredó.Baix Ebre

Torre de Campredó. Campredó.Baix Ebre
Torre de Campredó, de fons el Montsià

  La visita a la torre va ser prou enriquidora, Jordi, el xic que treballava a l'ajuntament em va acompanyar, em va obrir  la porta  i me la va ensenyar en detall.
Pel que fa a la visita vaig poder llegir i informar-me de la seua història gràcies als panells que hi havia a l'interior.
 Vam pujar al terrat i hi havia una vista impressionant, a l'oest es veia l'Ebre, i el Port allà lluny com una muralla inmensa que no ens volia deixar veure el Matarranya, més al sud es veia la serra del Montsià i més prop de la torre, cap al nord i també a ponent però abans d'arribar
al riu una mar de tarongers, que segons em va comentar Jordi eren d'una empresa de Borriana( La Plana Alta). A l'altra banda de riu ja era Amposta, des d'allà dalt és veia molt bé la vall  fèrtil vora el riu  Ebre.
 Jordi se'n va anar i em va deixar una estona gaudir del moment, d'aquella vista preciosa on em situava en la comarca del Baix Ebre i la Vall de Quint.
 Vaig recórrer les estances de la torre, era planta baixa i dos pisos, actualment tenia una escala de fusta que els comunicava, la torre va estar restaurada fa poc, que tal com em va
 Tarongers, el canal, l'Ebre i el Port.
dir Jordi prou els havia costat aconseguir-ho, però feia molt de goig.
El sostre de les estances eren de volta de canó.

Una mica d'història de la Torre.
Les brigades internacionals. 
  En l' estança d'en mig hi havia un reportatge sobre l'estanda en la torre de les brigades internacionals durant la guerra Civil, hi havia alguns gravats i dibuixos dels milicians i la reproducció d'una carta que explica el que va passar.  Segons sembla en una operació de distració, quan el front es trobava a l'Ebre volien fer creure a l'enemic que el gros de les forces republicanes estaven a
Interior de la Torre de Campredó
Tortosa i no en Gandesa com realment estaven. El cas és que per la nit en barques estaven creuant cap a l'altra banda, però els van descobrir i van fer una matança i en van tornar molt poquets.
Carta dels soldats de les Brigades Internacionals
Escena de l'estada de les Brigades Internacionals a la Torre
Gravats deixats pels soldats de les brigades internacionals
Escrits deixats pels soldats de les Brigades intenacionals a la Torre


 En una altra sala ens recorden la importtància de la torre a l'epoca medival, com a torre de vigilànica per tenir cura de la vall.

2 comentaris:

  1. El meu pare va estar aquí el juliol del 38 i va escriure un diari on detalla la batalla i el després

    ResponElimina