Pàgines

dimecres, 8 de maig del 2013

La "parà" de la séquia la Mota. Castelló de la Plana.La Plana Alta

La "parà" de la séquia la Mota. Castelló de la Plana. La Plana Alta
Quantes vivències al costat de la "parà". Jo era xicotet quan amb el meu iaio per la vesprada baixàvem la manivel·la, i la tanca anava baixant fins a terra. Amb el fang de la séquia anàvem tapant les vores, perquè no s'escapara l'aigua, per la nit l'aigua s'acumulava tal com anava baixant i anava pressionant la tanca  .
Pel matí  o a mig dia anava ja la séquia de gom a gom i havia regolfat prou i  l'aigua ja entrava al reguer, que la reconduïa a l'hort, glopades d'aigua passaven pel reguer i anaven amerant la terra seca llépola d'aigua.


Quan havíem acabat de regar, el meu iaio saltava per sobre el cabiró, que a mi em semblava un avisme, quan  jo era xicotet, i  des de l'altre costat feia grinyolar  els engranatges amb la manivel·la, sempre ben untats amb greix, per tornar a tensar els cables i pujar la tanca.
Una de les coses que més m'agradava era veure com eixia l'aigua acumulada amb força per sota" la parà".
La vertiginosa fondaria de la séquia plena d'aigua, i la força que tenia en trobar un espai la feien agafar velocitat i l'aigua corria séquia avall fins semblar un gran riu . Per tal vegada més avall trobar una nova "parà", amb algú que vulga regar l'hort i tornar a repetir-se el cicle. Recorde ara la dita que diu que qui va davant regue.

Amb paciència el meu iaio em feia tots aquests  ensenyaments, perquè aprengués aquells afers tant necessàris  en aquell moment,  i jo li agraeixo aquestes experiències, tot i que després, amb els pous i el reg localitzat han quedat en la memòria de la xicoteta història.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada