Pàgines

dilluns, 13 d’agost del 2018

Caminada pel Vallès Occidental- Moianès: Monistrol de Calders- Sant Llorenç Savall

Caminada pel Vallès Occidental- Moianès: Monistrol de Calders- Granera- Sant Llorenç Savall.- Granera- Sant Llorenç Savall.
     Era el viatge d'estiu, on cada any fèiem un trosset d'el Camí, cada dia una etapa diferent,  aquesta etapa  la faria sol, com malauradament no hi havia bona combinació d'autobusos faria l'etapa d'anada i tornada, cosa que doblaria els quilòmetres i en conseqüència també el desnivell acumulat
      Vaig eixir d'Avinyó amb el  cotxe, on estàvem instal·lats,  i cap a les 7 del matí arribava a  Monistrol de Calders i iniciava la marxa. Hi havia festa major al poble i  els joves estaven encara arrapant les darreres hores de la nit. Vaig posar el wikiloc i vaig iniciar el camí, el campanar ressorgia de la silueta encara adormida del poble. Vaig creuar el riu i la traça em portava directament i sense escapatòria a la colla de joves que ballaven i bevien,  on l'eufòria de la festa i l'alcohol els feia oblidar les penes quotidianes.
      Vaig creuar obrint-me pas entre la gentada que em saludaven mig bufats,  sorpresos pel meu esguard, i per ser foraster, creuant a aquelles hores de la matinada el seu espai de festa. Vaig saludar, - molt  bon dia,- i vaig seguir.
      Primer anava pujant per una pista asfaltada, una indicació al carrer del Repetidor ja ens parlava dels tres elements que serien fites del camí, el pla de Trullàs, el Coll de Granera, i el poble  de Granera.  Després la pista   es va fondre en  una senda estreta on la vegetació ens cobria el cap, vaig arribar a un punt on el poble de Monistrol de Calders es veia en el fons d'una vall. Vaig seguir per sendes i pistes, anava seguint el GR177, ruta del Moianès que deixaríem a  Granera, a l'horitzó ja  es veia el parc  de l'Obac i Sant Llorenç del Munt, seria una fita que em  marcaria  tot el dia.
     Vaig seguir, ara la pista  estava tancada per una cadena, i darrera hi havia  un cotxe, en  el qual es veia gent dintre, era de bon matí i el sol encara no calfava, l'oratge era fresquet i es caminava molt bé pel Moianès , una comarca totalment nova per a mi.
      En arribar a l'alçada del cotxe  en mig del silenci vaig dir- Bon dia.-. Fins aquell moment no me n'havia adonat que era una parella de novençans gaudint del seu amor. Malauradament no s'esperaven que ningú vingués a un lloc tan amagat i aquelles hores del matí a trencar-los l'encant de l'amor. Van fer un bot els dos després de la meua salutació que aclamava al cel. Em va saber greu haver-los molestat, però sempre m'agrada saludar.
      Poc després vaig deixar la traça  i em vaig desviar del camí troncal ,  una paleta  ens indicava que a 200 metres hi havia el dolmen de Trullàs, vaig seguir la pista que anava donat-li la volta al turó fins arribar  al monument megalític.
     El sol començava a guaitar per darrera seu, donant-li una màgia especial a l'estança, un dolmen sempre guarda una part misteriosa, per la seua antigor, el seu ús i com es va fer, i pel seu esguard.
     Al panell explicatiu vaig poder entendre una mica millor alguns trets més característics, i ací us en faig un resum:

 Dolmen del Pla de Trullàs

 "El monument megalític anomenat dolmen del pla de Trullàs està dintre del terme de Monistrol de Calders, a l'extrem SW de la comarca del Moianès, situat estructuralment  en una posició dominant respecte l'entorn. Abans que fos afectat pels incendis de l'estiu del 2003 era envoltat per pins i sotabosc. Per la recuperació del dolmen es va fer una adequació de tot l'entorn.

Projecte d'adequació
La restitució del dolmen s'avaluà a partir d'un projecte que avaluà les possibilitats del monument i els condicionats tècnics de l'operació. Una de les lloses laterals era fragmentada, i es va substituir per un bloc de similars característiques, que es recuperà d'un indret proper. Un cop instal·lades les lloses laterals, la cambra es completà amb la llosa de coberta, al damunt de les dues lloses laterals grans. 

A l'interior de la cambra s'instal·là un sistema de drenatge de les aigües, sota una capa de sorra. Un cop muntada la nova cambra megalítica es procedí a l'adequació de l'exterior. S'obtà per la creació d'un túmul que cobriria parcialment el dolmen permanentment per  així optimitzar la seua visió."

     Una primera emoció de màgia  em va omplir en veure la primera imatge del dolmen, història, cultes ancestrals, cerimònies  de soterrament,  rituals de la mort, el transport de les lloses amb pocs mitjans. Però en llegir el panell moltes d'aquestes emocions  es van apagar, en veure la imatge  al panell de l'excavadora  muntant el trencaclosques, part de l'autenticitat es va aigualir.  Però vaja,  si bé ho pensem sempre és millor tenir un dolmen encara que no siga exactament l'original, i haja tingut modificacions, que tres pedres escampades  per terra.

      Vaig seguir la pista, una paleta ens indicava que ens trobàvem al coll del Pla de Trullàs, després la pista  es transformava en una senda que davallava tapada per la vegetació amb força pendent, vaig pensar que a la tornada seria forta la  pujada.
      Ara arribàvem a una pista  de camí fàcil, vam seguir per la carena de Serrallonga,  un mas  de considerables dimensions sorgia entre el bosc, eren impressionants ací les masies catalanes.

      Poc  després  de passar alguna revolta  del camí   vàrem arribar a Granera, era un poble  dels més menuts de Catalunya.  Dalt del turó encara lluïa el seu antic castell, vaig apropar-me als carrers del barri del Castell, però ràpidament vaig tornar al camí, hui no tenia temps de pujar-hi, ja que tenia encara molts quilòmetres per davant, i la calor m'escanyaria a la tornada. Em vaig quedar satisfet amb la vista des de sota i el detall del zoom que em donava  la càmera.
     Vora el camí una font pública i un panell informatiu m'indicava els noms de tots els cims que es veien  el parc  de  Sant Llorenç del Munt i l'Obac , així com a la seua dreta  Montserrat.
      Una mica més endavant  entre els pins resorgia l'antic poble de Granera i l'església, poc després també vaig deixar la GR177 que feia la volta al Moianès.

      Vaig arribar a una cruïlla important, on hi havia l'ermita de Santa Cecília.
  Era una capella romànica, es trobava a la cruïlla de les carreteres que portaven  a Castellterçol i Sant Llorenç Savall, vaig seure un moment al banc,  davant del qual hi havia el petit cementeri de Granera on anaven desant els records de la gent d'aquell poble.
      Em va semblar molt curiós el nom del poble, essent granera un mot tan valencià, i  quan normalment a Catalunya li diuen escombra a l'utensili, i és al País Valencià que li diem granera, que un poble amb aquest nom estigui al cor de Catalunya.
     La viquipèdia també ens parla de l'església de Santa Cecilia de Granera, ens diu:
     "No consta abans de l'any 1065, i en 1187 es documentat un cavaller anomenat Arnau de Santa Cecília de Granera.
 A l'any 1924 sofreix un enfonsament de la nau i es quan apareix una pintura mural, cap al 1950 es restaura la part afectada."

     Uns metres més endavant  un cartell també m'indicava església i ajuntament de Granera, jo vaig seguir cap a Sant Llorenç Savall. Una nova paleta  sobre un pal m'indicava la nova fita .
     Ara el camí anava transcorrent per un paisatge de matolls i alguns pinarets,  al nostre davant el parc de  Sant Llorenç del Munt i l'Obac, ressaltava  el Montcau amb la seua gran panxa de roca llisa, de pedra polida pels anys i l'erosió, però que li donaven una finor a la muntanya com mai havia vist.

      La pista feia un gir, en forma de bec,  i davallava fortament, era el coll de Trens, en aquell punt deixàvem el Moianès i passàvem al Vallès Occidental.  Alguns ciclistes davallaven per la pista terrosa   i em passaven ràpidament.
      Com les indicacions dels quilòmetres  als panells  eren més dels previstos, vaig preguntar a un ciclista per la distància que quedava fins a Sant Llorenç Savall,  em va dir que uns 7 km, després em vaig adonar que la traça que jo portava adreçava per la senda i acurtava la distància  de la pista, això em va tranquil·litzar.
      Una nova imatge impressionant em regalava aquell matí lluminós.  Tres elements s'alineaven com tres astres en el cel per fer un eclipsi.  Al nostre davant  una gran masia catalana, Cal Panxot, ufanosa i  envoltada de bosc. Dalt d'un turó es veia l'església romànica de Sant Feliu de Vallcarca, i a sobre, la roca llisa i grisa vetejada de verd per la vegetació, la qual  es clavava als clivells i a  la poca terra que deixava la roca polida  del Montcau. Un conjunt que impregna la retina, i feia que valgués la pena tot l'esforç.
      Em vaig aturar extasiat per la bellesa  del paisatge, que m'absorbia  qualsevol pensament, que no fora fondrem en aquell conjunt tan especial, però el temps corria en contra meu i havia de seguir.
      Vaig deixar endarrere les pistes que entraven al mas i a Sant Feliu  i em vaig endinsar en una senda que s'enfilava per un bosquet de carrasques, vaig tenir un moment d'incertesa, ja que la senda s'emboscava i em va fer  dubtar, però després d'alguns minuts  d'exploració  vaig seguir la traça que anava submergida entre les carrasques. En eixir dels matolls vaig tenir una gran  alegria, Sant Llorenç Savall  apareixia al fons de la vall vora un polígon industrial.
      Vaig deixar la senda que es va fer pista i sota l'ombra d'alguns pins. Vaig creuar dues línies d'alta tensió i  vaig arribar al polígon industrial. Pensava que havia arribat, però era sols el polígon industrial, ara em quedaven creuar alguns camps, la collita dels quals ja era al rebost . Quedava el rostoll de la colza, en quatre passes més  ja gaudia de l'ombra dels carrers de  Sant Llorenç Savall.
      Com deia la cançó:"encara no són onze i el sol ja pica",  i encara em quedava tornar.
Vaig arribar fins a l'ajuntament, ja ho tenia com un ritual, la casa de la vila i l'església, primer vaig arribar a l'ajuntament, per ser dissabte estava tancat, però  la reivindicació groga era present, el reclam de la llibertat era evident  també en aquell poble. Després vaig seguir fins la plaça de l'església, la teulada del campanar de color verd el feia encisador.

     Ara necessitava de manera imprescindible comprar una ampolla gran d'aigua o reomplir la cantimplora a una font, no podia arriscar-me a fer tants kilòmetres sense aigua. Vaig preguntar a un bar i en venien de petites , però jo amb allò no feia res. Sort que en  fer 200 metres vaig veure un supermercat, l'aigua freda era com un elixir per guarir la calor de l'agost. Quin plaer.  Son els petits plaers que la seua manca et fa valorar-los més.Vaig preguntar també si hi havia algun autobús cap a Monistrol de Calders, ja em suposava que la resposta seria negativa, em van dir- no hi ha, o feia autoestop, o tornava a peu - No hi havia alternativa.
      Bé, doncs vaig agafar forces, vaig fer un bon glop d'aigua freda, i vaig iniciar la tornada.
      Semblava que un camí quan ja te'l coneixies era més curt, ara no m'aturava tant per plaer,( ara no tornaré a explicar cada racó descrit a l'anada, sols algun aspecte).
      Ara el sol era més roent i el cansament començava a notar-se, els quilòmetres no em cundien igual, quan el sol queia a plom havia de seguir i no pensar amb el cansament, les poques ombres dels pins que hi havia pel camí eren les capelletes del plaer que m'aturava per a  recuperar l'alè i absorbir la brisa que el vent llançava en conta-gotes, i quan recuperava les forces tornava a agafar el ritme. Els elements coneguts anaven passant de nou, l'ermita de Sant Feliu, en aquella pista eterna que ara la feia cansat, amb molta calor i cara amunt, em vaig trobar una altra vegada al ciclista que li havia  preguntat la distància, ens vam creuar unes paraules de complicitat, ell tornava cap a Sant Llorenç i jo cap a Granera.
     Mentre respirava sota l'ombra d'un pi a la ratlla del Moianès  i el Vallès Occidental veia una  cabana de pedra, tot i que eren una mica diferents  sempre em recordaven al Maestrat. Més enllà tornava a veure  el poble de Granera i l'església de Sant Martí, l'ermita de  Santa Cecília i el castell de Granera. La calor cada vegada era més forta, la combatia aprofitant les ombres i mullant-me el cap amb aigua, eren petits moments de plaer, de gaudir per un moment de la fredor i la brisa i de recuperar les forces per seguir.Al agafar la pujada per la senda costeruda un bastó recte que estava a la vora  em va ajudar a recolzar-me. Normalment no utilitzo bastó però la calor i el cansament, la distància i el desnivell  acumulats que ja eren més més de vint, em van fer decidir-me  a agafa-lo, i realment em va ajudar a superar el darrer tros. En arribar  em vaig aturar davant l'església de Monistrol de Calders, vaig veure de l'aigua reposada a la font de Granera i vaig fer un mos ben merescut, encara panteixava. Ho havia aconseguit, tot i que aquesta vegada a la tornada  havia patit.
      Vaig recuperar les forces i vaig tornar al cotxe, ara ja no hi havien el joves bevent per la festa major.Vaig tornar a Avinyó on estàvem instal·lats.





 Monistrol de Calders

 Vista del Parc  de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

 Dolmen del pla de Trullàs

 Parc natural de Sant Llorenç de Munt i l'Obac

 Masia catalana prop de la carena de Serrallonga

 Barri del Castell de Granera

 Castell de Granera


 Castell de Granera

 Ermita romànica de Santa Cecília

 Indicació de l'ermita


 Ermita romànica de Santa Cecília 

 Cementeri de Granera

Cal Panxot, Sant Feliu de Vallcarca i la serra de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

 Sant Feliu de Vallcarca i el Motcau
Cal Panxot i Sant Feliu de Vallcarca

Sant Llorenç Savall i la serra de Sant Llorenç del Munt

 Casa de la Vila de Sant Llorenç Savall

Església de Sant Llorenç Savall

 Detall del campanar de Sant Llorenç Savall

 Detall del campanar de Sant Llorenç Savall

 Cabana de pedra

 Camí entre camps i boscos

 Poble i església de Sant Martí de Granera

 Església de Santa Cecília de Granera

 Església de Sant Martí i poble de Granera

 Poble de Monistrol de Calders

 Església de Monistrol de Calders


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada