Pàgines

dijous, 23 d’agost del 2018

Caminada pel Bages: Artés- Sallent- Avinyó

Caminada pel Bages: Artés- Sallent- Avinyó

     Vaig valorar les  diferents possibilitats, i vaig veure les combinacions d'autobusos entre els tres pobles, que feien com un triangle segons  la seua posició geogràfica. El darrer dia que havia caminat havia preguntat a l'ajuntament d'Artés les diferents línies de transport públic cap a Sallent i cap a Avinyó.  Vaig  veure que cap a Sallent era nul o molt complicat el transport, ja que havia de fer transbord a Manresa,  en canvi hi havia bona combinació cap a Avinyó. En valorar tot açò vaig decidir  fer el següent full de ruta:
      Faria les dues etapes en una mateixa jornada, aquesta vegada sense cotxe, agafaria l'autobús des d'Avinyó cap a Artés pel matí i iniciaria la marxa a Artés,  eren sobre uns 25 quilòmetres i arribaria caminant a Avinyó.
       Aquest era el full de ruta previst, a veure si tot em quadrava, els tempos, la dificultat, l'aigua,  la calor, els horaris d'autobusos..... i les meues forces.

      Vaig eixir de casa a peu,  i vaig anar a la parada de l'autobús uns carrers més enllà, vora la benzinera, a aquelles hores de la matinada,  les 6:55, l'autobús anava buit. En arribar a Artés em vaig posar de seguida en marxa, vaig posar el wikiloc i vaig seguir la traça per dintre d'Artés.
     Primer vaig passar per l'església  nova  o de Santa Maria i poc després abandonava el poble pel carrer de Sant Victor, tot creuant la riera de Malrubi. Hi havia una petita vall coberta de camps de conreu de secà, que tan sols hi quedaven els rostolls i l'herba verda que els cobria. En pujar una mica   a l'altra banda de la vall  el poble d'Artés ressorgia dalt  del turó, il·luminat pels primers raig de sol. En passar la C 55  la riera Gavarresa em donava una imatge  de tolls d'aigua, àlbers i joncs. Era una sensació que em refrescava de bon matí.
      Ara  deixava la vall, de bancals,  i amples zones de conreu, per endinsar-me en els boscos, que cobrien tímidament la pista costeruda. Ara veia a l'horitzó l'ermita de Fucimanya,  ermita romànica del segle XII, estava eclipsada per una granja per la banda sud, de manera que el seu encant dintre d'un paratge de bosc i conreus havia segut engolit  per una construcció  moderna  que se la menjava.
      En arribar davant seu,  vaig veure bé l'ermita,  a l'altra vessant alguns bancals de secà anaven creuant-se per aprofitar fins a la darrera engruna de terra per sembrar. Des d'aquesta vessant si que hi havia una millor perspectiva de l'ermita
      Ara canviava la direcció  que portava fins ara, per orientar-me cap a ponent en direcció a Sallent.
      A la voreta del camí una capelleta menuda mostrava la figura d'una mare de Déu amb el nadó als braços. La pista solcava un pinar amb petits oasis de parcel·les de camps de conreu. En una revolta  unes cabanes de pedra seca i un marge amb dues obertures, que li donaven  profunditat, ens donava una estampa del treball sobre pedra en dues construccions que formaven un conjunt.
      Poc després em vaig endinsar en una zona de pinar on feia poc que havien tallat alguns pins, i les restes de les branques  s'amuntegaven encara sobre el camí, dificultant-me la visió de la senda.  Havia agafat bona alçada i  per entre mig dels arbres es veia nítida la vall  que s'estenia més enllà, i un poble proper, que en aquell moment no vaig saber quin poble podria ser, més endavant vaig deduir que era Cabrianes, per la proximitat i la disposició sobre el mapa.
     Havia deixat  ja la costera i davallava cap a l'altra vessant, davant nostre la gran muntanya blanca des de feia dies hipnotitzava la nostra mirada, i ara la teniem a tocar, la seua blancor despertava el nostre interès,   era la muntanya de sal.  Ara tenia una fita molt important, tal vegada una de les màximes de la jornada: el castell i l'església de Sant Esteve i Sant Sebastià.
      Del castell no en quedava massa cosa, tot i això vaig poder  veure els murs que hi restaven drets.          Però el que  em va absorbir va ser l'església. Sempre m'encisava la senzillesa i l'elegància del romànic, l'austeritat  i  la curvatura dels seus absis i absidioles, però aquesta vegada  la volta era perfecta, les formes rectes havien desaparegut i la planta de creu llatina no hi era enlloc, la planta era totalment rodona i  els absis encaixaven jugant amb l'espai i les formes, donant-li bellesa a aquella esvelta cintura de pedra.
      Em vaig quedar un moment contemplant-la i veient les diferents perspectives.
      Per una altra banda la panoràmica des d'aquell punt era espectacular  es veia  la cinta blava del Llobregat i mes amunt Sallent i el pont Vell.
      Li vaig donar la volta a l'església i em va sorprendre el panell que deia el següent:

"L'ermita del castell de Sallent, inicialment dedicada només a Sant Esteve, és l'església circular romànica més gran de Catalunya i forma part del Patrimoni Artístic Nacional de Catalunya. A part és un dels dos exemples d'església romànica  del Bages. Ha tingut notables i profundes  modificacions i actuacions. La planta circular  es deformada cap a llevant per l'absis central i les dues absidioles laterals que la flanquegen. Hi ha tres finestres de doble esqueixada i decoració parcial a l'absidiola del cantó sud a base d'arcuacions llombardes cegues. Les notícies de la primitiva església de Sant Esteve arranquen de l'any 1023. Sembla ser que arran de la pesta de l'any 1530, l'església es va dedicar també a Sant Sebastià."

     Vaig davallar per les escaletes fins tenir una bona perspectiva del castell  sense el sol de cara, després vaig seguir  pel camí fins arribar a l'explotació minera, on  em vaig submergir en un altre món:  les màquines de la mina i una llerguíssima cinta transportadora que venia de la muntanya de sal, vaig travessar el laberint de la mina  i em vaig trobar el riu Llobregat al meu davant.
     Havia arribat a una zona planera vora l'arbreda del riu, amb una bona vista del poble i el seu passat industrial amb un fumeral que el delatava.
    Vaig endinsar-me pels carrers del poble, i vaig anar cap a l'ajuntament.
     Vaig recollir el segell al carnet d'el Camí i  i vaig iniciar l'altra etapa; de Sallent Avinyó, primer vaig passar per la monumental església gòtica de Sallent, vora el monument hi havia un mural on encara es podien llegir les lletres, "llibertat presos polítics" però havia estat  tatxat amb ràbia per algun botifler amant de les injustícies.  Sense esperar més, ja que el temps i la calor se'm tiraven a sobre vaig eixir de la població.
     Sallent es trobava vora el riu Llobregat i  en una cota relativament baixa,  per això ara havia de pujar per un caminet tranquil entre pins.
     Vaig anar a buscar el camí de Sant Martí, i en trobar-lo vaig tenir molta alegria en veure la primera marca d'el Camí,  ara el paisatge  es composava  d'una plana, a la resta hi havia camps de conreu , on en algun camp encara podíem veure les gegantines bales rodones  on els pagesos  emmagatzemen  la palla. A l'esquerra hi havia alguna muntanya baixa amb matolls i alguns pins esclarissats, que no arribaven a fer un bosc.
     El camí era planer i sense cap dificultat, però el sol a aquestes hores ja calfava prou   i el pes de la calor ja començava a notar-se sobre  la pista polsosa.
      Un detall important era que  em vaig trobar de cara el mateix grup de quinze persones que m'havia trobat pel matí  prop d'Artés que havien fet la volta a l'inrevés, els vaig dir que estava fent el Camí  i els vaig donar alguns fulletons, perquè en foren coneixedors.
      A la meua esquerra el bosc es va fer més espés, i a la a la dreta seguien petites planes amb conreus de seca ja collits, masos i alguna granja.
      Ara tenia una nova fita, al camí hi havia un panell explicatiu; l'ermita de Sant Martí de Sarraïma,
      Ara em trobava envoltat per camps de vinya, a la  vora del camí, així com tots els camps que envoltaven  l'ermita.
Vaig buscar una bona  ombra davant de l'ermita per fer un mos de la berena i recuperar forces, ja que el sol començava a xuclar-me l'ànima.
 Ací vaig trobar una altre panell que deia el següent:

 Ermita romànica del segle XI, l'antiga parròquia de Sant Martí de Sarraïma, l'edifici d'una nau amb diverses transformacions al llarg de la història documentada des del 996, passà  a dependre de Sant Benet a partir del segle XI. Exercirà les funcions parroquials en el període 1112-1878, en que esdevindrà sufragània de Sant Pere de Sarraïma. De l'antiga edificació romànica sols queden restes en una part de la nau  de ponent i migdia. Els diners d'Amèrica arribarien a aquesta serra pregona i al llarg del segle XVIII s'esmerçaren generosament en refer totalment l'església. On originalment hi havia  l'absis es va situar l'actual porta principal i, on finalitzava la nau es va situar el presbiteri. En una primera fase la nau es va sobrealçar, i poc temps després es va construir un campanar de torre de planta quadrangular amb coberta piramidal, que té com a característica singular que per tocar les campanes cal fer-ho des de l'exterior. També van afegir dues capelles laterals, una sagristia i una petita absidiola per enquibir-hi la pica baptismal.

Després d'escorcollar tots els detalls de l'ermita i veure que de l'original en quedava ben poc, vaig seguir  el meu camí, primer tot refent la pista entre vinyes que m'havia portat a l'ermita i després trencant a la dreta iniciant la darrera fase de la jornada.
        Ara m'endinsava per una zona boscosa  de pinar i un sotabosc espés de marfull,  que de vegades ofegava la senda. La calor m'escanyava, però era suavitzada de tant en tant  per la mitja ombra que donava la vegetació.
        En un moment del recorregut  després d'haver-nos submergit entre boscos durant algunes hores el paisatge es va obrir en alguns camps de conreu, la collita ja no hi era, i els pagesos estaven esperant les pluges de tardor  per posar la nova llavor, segurament cereals, per tornar a començar el cicle. A l'horitzó ja veia el poble d'Avinyó.
      Vora el barranc de Rovirassa i en un racó humit s'estenien alguns hortets, on guaitaven alguns conreus d'estiu com carabasses de torrar. En saltar el toll ja em trobava passejant pels carrers d'Avinyó. Ho havia aconseguit. Vaig reposar a la font per apaivagar la set que portava i  vaig tornar cap a casa cansat però content.
Pel que respecta a Avinyó durant els meus dies d'estança vaig poder conèixer els elements més importants de la població; l'esglesia de Sant Joan d'Avinyó, la plaça Major, la casa Abadal i ca Verdaguer, així com el Passeig, que contrastava la verdor de les fulles amples amb el groc dels llaços que voleiaven com gallardets. Molt a prop del poble vam poder veure l'església romànica de Santa Eugènia del Relat
Pel que fa a la casa Abadal sobretot destacava la seua torre rodona amb decoracions als merlets i la façana principal darrera de l'església
Ací teniu el que ens deia el panell de la casa Abadal:

La casa de ca l'Abadal fou construïda l'any 1909, quan l'advocat, polític i empresari agrícola Antoni Abadal i Portella encarregà el projecte a l'arquitecte modernista manresà Alexandre Soler i March, deixeble de Domènech i Montaner, a qui va succeir anys més tard en la direcció de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona.
Antoni Abadal i Portella fou militant de la Lliga Regionalista, diputat provincial de la Diputació de Barcelona, president fundador del centre excursionista de la comarca del Bages, president de la Cambra Oficial del Pla de Bages i impulsor del Sindicat Vinícola.
 Alexandre Soler i March (1874-1949) fou l'autor entre d'altres, de: l'ampliació del convent de Santa Clara (1904), l'institut Lluís de Peguera (1907),  i la farinera Albereda (1909) a Manresa; l'esglesia de la Bauma o Castellvell i el Vilar; l'església de la colònia Gomis, a Monistrol,  i el monument al pare Claret, a Sallent.
L'edifici és una bella mostra del modernisme català on es poden veure tots els elements i materials característics d'aquesta arquitectura, com vitralls amb temes figuratius i paisatgístics en els finestrals, rajola vidriada i trencadís de colors en els timpans de les finestres, i obra vista de color vermell que destaca sobre els murs blancs de l'exterior resseguint les obertures, les cornises, formant els pilars de la tanca de la façana, els torrellons i els merlets. A més ressalta a la vista una torre -mirador cilíndrica que originalment estava rematada per alta punxa feta de trencadís que anys després va ser eliminada perquè els canvis de temperatura la feien malbé. La casa presumeix d'alts sostres amb l'embigat a la vista i de tenir motius diferents a cada habitació, com plantes flors i fines libèl·lules.


Pel que fa a la casa Verdaguer ací teniu el que ens mostra el panell explicatiu:

La casa de cal Verdaguer fou construïda la primera part l'any 1670. Era la casa pairal d'uns pagesos, que al llarg dels segles  van esdevenir els grans terratinents d'Avinyó. Primer amb el cognom Verdaguer, i després, amb el de Barnola. El canvi de cognom tingué lloc a principis del segle XIX, quan Anna Verdaguer, única filla de la família es va casar amb Pau de Barnola i d'Espona.
Aquesta casa és un potent exponent del passat vinícola d'Avinyó. Destaquen per les seves dimensions, els cellers , amb un total de 13 tines i 46 botes, on es podien emmagatzemar 1167 cargues de vi. El vi que es posava en aquestes botes provenia principalment de les parts que pagaven els pagesos (parcers) que menaven les terres dels amos.
 Al segle XVIII, les façanes de la casa foren decorades amb bells esgrafiats que, amb el temps s'han anat perdent. Ara, gràcies a la restauració feta als anys 90, es poden contemplar de nou els esgrafiats de la façana sud, on hi ha les imponents balconades.
 A la llinda de la porta principal, que dóna a l'era de la casa, s'hi pot llegir: Joan Verdaguer, 1670.


Després de fer la volta per Avinyó i recordar els elements més emblemàtics de la població  tancaré aquesta caminada, així com el conjunt de  les caminades fetes per aquesta zona durant les vacances d'estiu de 2018 a Avinyó i a les comarques del  Bages i el Moianès.





Torre dintre d'Artés

 Església de Santa Maria a Artés

 Església de Santa Maria a Artés


 Artés

 Artés

 Riera Gavarresa
 Església de Fucimanya

 Església de la mare de Déu de Fucimanya

Bancals vora l'església de Fucimanya

Capella amb la Mare de Déu amb el nadó en braços

 Cabanes de pedra en sec




 Castell de Sallent

Ermita del castell de Sallent

La muntanya de Sal i el riu Llobregat, vist des del castell de Sallent

El castell de Sallent

 Castell de Sallent

Ermita romànica del castell de Sallent

 Ermita romànica del castell de Sallent

 Vista del Llobregat i Sallent al fons

 El castell de Sallent

 Ermita romànica del castell de Sallent

 Entrada de Sallent

 Antiga zona industrial vora  Sallent

 Riu Llobregat vora Sallent

Assuts al riu Llobregat vora Sallent


 Casa de Sallent


 Església de Sallent

 Sant Martí de Sarraïma

Sant Martí de Sarraïma


 Senda prop d'Avinyó

Horts prop d'Avinyó

 Riera Rovirassa

 Església de Sant Joan d'Avinyó

Campanar de l'església de Sant Joan  d'Avinyó

 Església de Sant Joan d'Avinyó

La casa Abadal ( Avinyó)

 La casa Abadal, 1909 ( Avinyó)

 La casa  Abadal (Avinyó)

 Cal Verdaguer- 1670, Avinyó

 Cal Verdaguer- balconades i esgrafiats. 1670 Avinyó

La casa Abadal, 1909, Avinyó


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada