Pàgines

diumenge, 8 d’octubre del 2017

El Camí d'Arenys de Lledó a Horta de Sant Joan

 El Camí d'Arenys de Lledó a Horta de Sant Joan.23-8-17
 Aquesta vegada vaig fer el Camí sol, vaig matinar, hem trobava a Horta de Sant Joan,  la primera part la vaig fer de nit, de manera que el paisatge era diferent, no estava molt acostumat a les caminades nocturnes i reconec que tenen el seu encant, caminava sota un cel estrellat, i els pobles il·luminats eren com petits cucs de llum a l'horitzó, en ser a Lledó la llum va començar a notar-se i a les vuit del matí era a Arenys de Lledó.  El símbol d'Arenys eren dos peixos , llavors vaig relacionar el nom del peix amb el del poble.
 Tot deixant una sèquia vaig entrar pel portal encara dret del poble, i vaig fer cap a la plaça Major.  El portal  encara mantenia l'arc de mig punt, i cap a l'interior l'arc rebaixat. Hi havia un escut de l'any 1788.Vaig obrir el llibre del Matarranya i  vaig identificar els elements més importants que tenia el poble. Per arribar a la plaça vaig creuar el carrer de la Ferreria i un passadís que  em portava a la plaça Major. A la plaça  es podia veure l'edifici de l'ajuntament i a l'altra banda sobreeixia la casa de la tia Soledat, al carrer Llarg.  Vaig caminar camí de l'església, vaig passar per davant del convent i vaig arribar a l'església de l'Assumpció. En ser a la plaça el sol començava a calfar en el  dia que començava .
 L'església parroquial de l'Assumpció segurament datava de finals del segle XIV, entre 1340 i 1350.
 Vaig iniciar el Camí desfent el recorregut que havia fet pel matí, això si, ara de dia. En deixar el poble vaig caminar vora el riu Algars, és el riu que separa Catalunya i Aragó, i evidentment el Matarranya de la Terra Alta. Vaig passar per camins de conreu de secà, ametlers i oliveres, i després una zona de bosc. Em vaig endinsar per un trosset de pinar  on el foc s'havia acarnissat i la forta olor de socarrim encara s'estenia per tot arreu.
 Després de passar un turonet  un poble menut es divisava allà lluny, era Lledó, després de fer alguns revols del camí vaig entrar al poble, una enyorança m'esmicolava el cor en passar pel poble.
Lledó, en un lloc tan lluny de casa i que familiar m'era aquell nom, Lledó, al meu poble Castelló de la Plana la Mare de Déu de Lledó era la patrona, i quantes xiques el portaven com a guardó del seu nom, ací però, no son tan coents com a Castelló que havien intentat traduir el nom al castellà per  "Lidón", tampoc  a Almez, que és la traducció de l'arbre  del lledoner, Lledó i prou.
 Un cartell de l'ajuntament ens recorda que  el símbol del poble és l'arbre, fent referència al lledoner.
 Vaig arribar davant de la plaça de l'església, l'església tenia el seu encant, una portalada amb arc apuntat, amb sis arquivoltes, una finestra amb arc apuntat, una torre que guardava l'escala de caragol i l'espadanya dalt de tot.
 Vaig seure davant l'església,  havia arribat a l'església de Lledó, em vaig recordar aquella cançoneta tant del meu poble però que ací no tindria sentit" Si vas a la Magdalena i no passes per Lledó no tingues la boca plena que eres fill de Castelló".
A l'altra banda de l'església hi havia l'ajuntament, un edifici també interessant amb arcs a la base. Després de deixar Lledó vaig seguir el trac per eixir del poble, poc després per alguns camins de terra vaig arribar a passar el riu Algars, que com he dit fa de fita entre la comarca del Matarranya i la de la Terra Alta. El riu era fàcil de creuar passant per dalt de les pedres, ara venia un trosset de bosc de pins.
De seguida vaig veure el poble d'Horta de Sant Joan on estàvem instal·lats, i poc després entrava pel primer carrer del poble i em dirigia a la plaça on estàvem allotjats, després vaig anar a l'ajuntament a segellar el carnet i per la meua sorpresa em va dir que no era la primera persona que anava a segellar el carnet del Camí.
Inclouré la visita que vàrem fer el dia 20 d'agost a Horta .
 En la nostra volta pel poble vàrem veure l'església de Sant Joan Baptista i davant, la gran plaça Major l'església de Sant Joan Baptista  porticada, la plaça es preciosa amb els seus arcs i porxos, i l'ajuntament, ens vàrem endinsar pels carrers del poble,vàrem seguir pel carrer de Picasso, des de la casa del pintor vora la plaça, hi ha moltes referències del pintor a Orta, així com el seu museu Picasso.  Cases nobles i alguns palauets de pedra picada, grans portalades de pedra, i carrers estrets i solitaris que encara transmeten l'aroma medieval del poble. Curiosament el nom del poble al llarg da la història ha estat " Horta" i "Orta"


 Cartell d'Arenys de Lledó a l'entada de la carretera

 Cartell d'Arenys i de fons el poble

 Séquia  i entrada d'Arenys de Lledó amb el portal.

 Portal de la Muralla a Arenys de Lledó

 Portal de la Muralla a Arenys de Lledó

 Portal de la muralla intramurs

 Carrer Ferreries i  el passadís dque dóna a la plaça Major.

 Edificis de la plaça Major, destaca la casa de la tia Soledat

 Ajuntament d'Arenys de Lledó

L' Ajuntament i la plaça Major

Balcó de la casa de la tia Soledat

Casa de la tia Soledat

 Convent

 Convent

 Església d'Arenys de Lledó



 Espadanya de l'església d'Arenys de Lledó

 Església d'Arenys de Lledó


 Arc d'una antiga porta a la part del convent que dóna a l'església

 Pedra picada a la part de darrera del convent

Portalada de l'església d'Arenys de Lledó

 Símbol dels dos arenys de l'escut del poble


 Balcó amb forja a Arenys de Lledó

Riu Algars, limit entre el Matarranya i la Terra Alta


Bosc cremat prop d'Arenys de Lledó


 Conreus d'oliveres pel camí d'Arenys de Lledó a Horta de Sant Joan


 Vista del poble de Lledó

 Entrada al poble de Lledó


 Façana  de l'esgésia de Lledó

 Finesta de l'Església de Lledó

 Església de Lledó


 Ajuntament de Lledó

 Església de  Sant Jaume a Lledó

 Vista del poble de Lledó, des de prop del riu Algars


Una visita pels carrers i places del poble d'Horta de Sant Joan

 Edificis d'Horta de Sant Joan





 Església d'Horta de Sant Joan

 Façana de l'església d'Horta

 Plaça Major porticada, d'Horta de Sant Joan

L'església des dels porxos

 Església d'Horta de Sant Joan

 Ajuntament d'Horta de Sant Joan

 Porxos de la plaça Major a Horta de Sant Joan





 Escultura en pedra a una façana de Sant Jordi i el drac



 Carrers d'Horta de Sant Joan




 Carrers d'Horta de Sant Joan


Museu d'Horta de Sant Joan




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada